7 Haziran 2009

Redd | 21 | Don Kişot


Daha önce kısaca belirtmiştim zaten "Redd sayko albüm yapmış yea" diye, dün Redd seven bir arkadaşıma albümü övdükten sonra dönüş yolunda da Don Kişot dinleyince gazı aldım, daha detaylı paylaşayım istedim.

----
edit: Rapidshare linki. Link inerken yazıyı oku.
----

Albümün olayı nedir? Doğum ve ölüm arasını anlatan -çok klişe farkındayım- bir konsept albüm.
Daha doğrusu 21 isimli karakterin hayatını anlatıyor ve onun doğumuyla giriyoruz albüme. Hatta Redd ne diyor bu karakterle alakalı:Bu albüm, dünyaya tutunmaya çalışan, onu değiştirmeye çabalayan ve bu yolculukta kendine bir yön bulmuş herkesin adına söz almış bir karakterin, 21’in hikayesi…

21 gibi hayvani yüksek bir rakamda şarkı koymuşlar albüme ama 3 güzel 2 idare eder 5 boş şarkılı albümlerin olduğu piyasada en az 10 şahane şarkının olduğu ve hiç bir şarkının vasat dahi olmadığı bir albüm ortaya çıkmış. O sebeple albümü shuffle değil sıralı şekilde dinlemek de fayda var.

Öncelikle Don Kişot'tan başlayalım. İlk single için kesinlikle süper seçim, dinlemesi kolay, detayları ve bütünüyle çok etkileyici olmuş şarkı. Doğan Duru beyefendinin vokali girdiği yerden itibaren dikkat çekiyor zaten. Ama şarkının en sevdiğim kısmı 3.03'de başlayan solo. Bugune kadar türkçe sözlü bir şarkıda dinlediğim en güzel gitar solo.



İntro niyetine Çığlık-kalp atışlarıyla başlar, resmen doğumu temsil eder, Ayreon gibin- dinledikten sonra başlayan albümün 2 numarası Masal "of süper albüm dinliyoruz" mesajını doğrudan veriyor. Kurban'ın İnsanlar albümündeki sounda çok uygun bir şarkı. Oldukça güzel, baya güzel, çok güzel. Gerçekten çok güzel. Vokal ve davullara artı rep.

Öyle Boş ki Hayat gene Kurban-İnsanlar albümüne uygun bir parça olmuş. Şarkı baştan sona çok şahane bir riff üzerine kurulu, tekrar tekrar aynı melodiye dönüyoruz ki, duydukça insanın kıçı başı ayrı oynuyor adeta.

Seni Buldum, Duman şarkılarına benziyor genel olarak yürüyüşü, gitar tonları, sözler vs... Duman şarkılarını beğenmediğim dönemde Duman'a bezniyor diyerek bi şarkıyı beğendiysem, ekstra bir şeyler var demektir.

Sevsen de Sevmesen'deyi de dinlerken bi esinlenme farkettim ama şu an tam adını koyamıyorum. Başlangıcından alıyor şarkı adamı içine.

Yaşandım Daha Çok'un nakaratı bile şarkı çok güzel demeye yetiyor. Ağır şarkı nasıl yapılmalı dersi gibi. Basit, güzel. Bunu Şebnem Ferah'a söyleteceksin esasında yer gök inler yeminlen.

Plastik Çiçekler ve Böcek piyano - gitar birlikteliğinin en güzel beraber oluşu. Zaten şarkıları bu kadar özel kılan şey aslında klasik sayılabilecek müziksel birliktelikleri deneysel olmadan gayet yerinde kullanılmasından kaynaklanıyor.

Alakasız şekilde duysanız "aa Redd tarzı bu" diyeceğiniz şarkıların sayısı albümde 5i geçmiyor sanırım. Küçük Bir Çocukken, Aşk Bu Kadar Zor Mu en çok dikkatimi çekenler ve en beğendiklerim oldu Redd'in önceki albümlerindeki tarzına uygun olarak.

Ve büyük final Sukut. Coşkulu bir ölümü duyuyoruz. Geride kalan pişmanlık içermeyen bir hayatın bitişi. Masal bu şarkıyı içinde barındırıyor aslında. Tonu değiştirilmiş, davulları abarmış ve vokal kısmı gelmeden kalp atışları ile biten versiyonu denebilir. Bir albüm kapanışı için daha iyisini düşünemezdim sanırım.


Albüm repeat all seçeneğinde dinleniyorsa Sukut'un bitişindeki kalp atışları albümün ilk şarkısı Çığlık'ın başındaki kalp atışları ile birleşiyor ve albüm bittiğini farkettirmeden yeniden başlıyor. Anlattıkları doğum-ölüm yani hayat döngüsünü de daha doğru nasıl betimleyebilirlerdi ki? [çok homo bir cümle oldu ama anlayın işte]

Albüm Redd albümü dışında herşeye benziyor desek yeridir. Çok yerinde ve zaten başlı başına tapılan soundlara benzemişler ki dinlerken sürekli aaa bu şey değil mi diye düşünüyorsunuz. Coldplay, U2, Pearl Jam benim farkettiğim etkileşimler.

Albümde ki Pink Floyd etkisine -etkileşim diyemedim, az buz değil doğrudan etki çünkü- gelince; kendini çok belli ediyor ama asla rahatsız etmiyor. Albümün kalp atışlarıyla başlayıp bitmesi, Don Kişot, Yaşandım Daha Çok ve Vicdani Redd'in sololarındaki High Hopes benzerlikleri en çok ben burdayım diye dikkat çekenler oldu. Dekadans diye bir şarkı var, benzerlik falan değil Pink Floyd şarkısı doğrudan, aksini iddia edenle münakaşa ederim.

Aslında her şarkı başlı başına 2-3 cümle edilmeye değer güzellikteler. Açıkça çok sevemediğim bir şarkı oldu Piyano üzerine vokalden oluşan çok çok yavaş şarkı Her Neyse'yi biraz sıkıcı buldum. Kalan tüm şarkılar 10 üzerinden en az 7 alır.

Masal
, Don Kişot ve Plastik Çiçekler ve Böcek için 10 az kalıyor adeta.

5 yorum:

kelebenk dedi ki...

bi gün ders çalışırken tüm şarkıları playliste attım bilgisayardaki, karışık çalıo... sonra bir ara bir şarkı çalmaya başladı akustik delirdim o kadar güzeldi ki ... sonra bir baktım vicdanı redd miş. hayranıyım hala sonundaki kısma.

Sel dedi ki...

astrotanrı dikkatini çekmemiş. ben acayip sevdim

beckham07 dedi ki...

albümü daha önce söylediğinde indirmeyi düşünüyordum ki bugün linkini koymuşsun süper oldu aramak zorunda kalmadım. dediğin gibi linki indirirken bi yandan da yazdıklarını okudum nedense zorunlu hissettim kendimi :) şimdi dinliyorum, gerçekten iyi bi albüm. 'yaşandım daha çok' favorim kesinlikle.

alt + 168 dedi ki...

herkesin favorisi farklı, albümün iyi olduğunun başka bir kanıtı.

Adsız dedi ki...

d&r'a girmiştim raflardan birinde güzide bir redd albümü vardı haldur haldur aldım ne tatlı şarkılar

Related Posts with Thumbnails